Tuesday 9 April 2013

Kerutuk Daging

Aku kenal kerutuk/krutuk/kerutub daging ni cuma selepas aku kawen ngan Mr. Hubby. Ni lauk yang berasal dari Kelantan (aku rasa la..). Oleh kerana Kerutuk Daging nie favourite Mr. Hubby so aku belajar dgn MIL camana nak buat...Sewaktu tetamu kitorang datang dari Glasgow minggu lepas, aku hidangkan Kerutuk Daging ni bersama-sama dengan Nasi Hujan Panas dan acar...

Aku letak resepi kat sini supaya aku tak lupa bila aku nak buat lagi..lagipun resepi my MIL lain sket dari yang ada kat internet....

Bahan-bahan:
1/2 kg daging

10 ulas bawang merah  
3 ulas bawang putih                    
1 setengah inci halia
2 inci lengkuas
3 batang serai
10 biji cili kering 
-  Kesemua bahan di atas dimayang/dihiris nipis. Kemudian gorengkan sebentar sehingga kekuningan dan dikisar.
3 sudu besar biji ketumbar – Juga digoreng sebentar dan dikisar bersama bahan di atas. 
3 sudu besar rempah kerutuk *aku beli kat kelantan
3 cawan santan pekat
Gula kerek/ gula melaka
Asam keping
2 sudu besar kerisik

Cara-caranya:
1. Tumiskan bahan-bahan yang dikisar tadi (bawang merah/putih, halia,lengkuas,serai, cili kering, biji ketumbar)
2. Bila tumisan dah masak/naik minyak, masukkan rempah kerutuk yang telah dibancuh dengan sedikit air terlebih dulu.
3. Masak lagi sampai tumisan naik minyak.
4. Kemudian masukkan daging. Biarkan empuk baru masukkan santan, garam, gula kerek & asam keping.
6. Dekat-dekat nak angkat baru dimasukkan kerisik.

Masa hari aku masak tu aku sibuk dengan tetamu-tetamu so lupa pulak nak ambik gambar Kerutuk Daging and friends...kalo buat lagi lain kali nanti aku letak gambar kat sini....

No comments:

Post a Comment