Wednesday 8 May 2013

Cerita hari-hari...

Dah seminggu jugak aku tak update blog. Sejak anak-anak mula sekolah ni aku makin sibuk. Jadi ibu,wife dan student pada masa yang sama memang penuh jadual harian. Penat fizikal & mental!..Pagi-pagi lagi dah kena bangun prepare breakfast anak2 dan diorang punya lunch box. Pastu dalam pkl 8.30pg hantar diorang gi sekolah. Mula-mula agak kalut nak bawa 4 budak jalan kaki especially time nak melintas jalan...tapi bagus juga at least aku blh exercise dgn morning walk setiap pagi..he he..cuma tak dapat ku gambarkan nak hantar diorang di musim winter nanti....




'Rombongan' parents hantar anak masing2 ke sekolah


Lepas htr diorang aku balik basuh pinggan-mangkuk-cawan yang diorang dah tinggalkan tadi...kemas rumah serba sedikit dan masukkan baju dlm washing-machine. Dah siap semua tu baru ada masa sikit untuk mengadap thesis. Alhamdulillah minggu lepas berjaya siapkan satu paper dan dah submit ke PLoSONE...tolong doakan agar paper aku ni di accept for publication ye kawan-kawan...kalau tak lambat lagi la aku blh submit thesis huhu... Requirement UM ni pelik sket, nak kena ada at least dua paper yang accepted for publication by ISI jurnal baru boleh submit thesis...menyusahkan betull la...Dalam minggu ni aku harap dapat siapkan correction untuk Chapter 5 (Discussion) aku. Prof dah tengok tapi banyak pulak komen dia yang nak kena aku betulkan....

Buat masa sekarang ni, si budak kecik Mia tu belum sekolah lagi. Susah jugak sebenarnya aku nak fokus pada keje2 aku sebab sambil buat keje sambil nak melayan Mia. Dia pun bosan tinggal sorang abang2 semua dah pegi sekolah. Then tengahari aku dah kena berenti untuk masak lunch pulak sebelum pegi ambik diorang pukul 3.30ptg...pastu bagi diorang lunch, layan diorang cerita-ceriti hal2 kat sekolah bla..bla..bla..hari pun dah lewat petang...dah nak kena prepare utk dinner pulak...


Kesian Mia, main sorang2 jer tak de kawan....


Kekadang rasa mencabar jugak situasi aku ni...sebab aku kat sini utk temankan Mr. Hubby belajar so everyday dia kena g lab untuk run experiment dia tu...jadi almost all urusan rumah tangga aku nak kena buat sendiri. At the same time aku belum melepaskan title 'student' aku ni...at least dulu kat Msia everyday aku hantar anak2 ke nursery sampai petang. So siang2 memang boleh fokus buat keje di uni atau di library. Dah tu pulak kalau rasa tak nak masak ada option untuk beli kat kedai atau pasar malam..he he. Kat sini tak boleh la macam tu...So pendek kata tanggung jawab aku memang bertambah...tak sabar2 rasanya nak habiskan pengajian tapi nak abis cepat macam mana, progress nye ciputtt jer.....kalau dah tak payah fikir pasal study baru la aku betul2 boleh rasa enjoy kat sini, kan....

Ya Allah, permudahkan lah urusan hambamu ini....aku nak abis study cepat2 Ya Allah...


No comments:

Post a Comment